Dietetika, jídelníčky na míru, úprava váhy

peony-5348707_1280.jpg

Někdy stačí jen mírná změna jídelníčku a začnou se dít zázraky. Strava nás ovlivňuje více, než si obvykle připouštíme. Na základě určení Vašeho konstitučního typu a Vašeho nastavení Vám doporučím individuální jídelníček, poradím, které potraviny vynechat, co snídat apod. Každý je jiný a má jiné potřeby. Objednat se můžete přes kontaktní formulář, nebo na emailu tradicniterapie@gmail.com, či telefonicky 608770506.

 

Všeobecná doporučení:


1. Pravidelnost
Neměňte příliš často ani výrazně režim a čas stravování nebo složení a množství produktů. Velmi špatné je „přeskakovat“ z jedné diety na druhou. Obecně platí, že při výběru svého jídelníčku byste se měli v první řadě po jídle cítit dobře.
 

2. Klid
Jezte pomalu a promyšleně. Na jídlo si vždy najděte klidné místo a dostatek času. Velmi důležité je vyhnout se rozptylování při jídle.
 

3. Snídejte
Neválejte se příliš dlouho v posteli ráno a nezůstávejte vzhůru až pozdě v noci. Nejlepší čas na trávení snídaně je mezi 7. až 9. hodinou. Ideální snídaně by měla být vždy ve stejný čas a vždy by měla být teplá, snadno stravitelná i výživná.
 

4. Spěte
Choďte spát nejpozději ve 23:00 (viz. „Orgánové hodiny„). To má zajistit játrům a dalším orgánům čas očistit tělo od toxických látek a odpadů. Adekvátní spánek je navíc nezbytný pro správnou látkovou výměnu.
 

5. Posilněte střed
Funkci sleziny a trávení posílíte omezením tzv. „studených“ potravin (vepřové maso, mléčné výrobky), syrových (ovoce, zelenina), chlazených (přímo z ledničky) jídel a nápojů, sladkostí. Naopak zařaďte do jídelníčku kvalitní obiloviny, zrní, tepelně zpracovanou zeleninu.


Čím více jste zdraví a silní, tím méně se potřebujete řídit pravidly. Pokud vás ale něco trápí, je třeba dodržovat zásady, které vás vrátí do formy. Zásadní je ranní nápoj a snídaně – jsou nezbytným minimem pro vaši pohodu.

Do jídelníčku zařaďte potraviny, které příliš nezahřívají ani příliš neochlazují, jako jsou:
 

  • kukuřice, kroupy, žito, oves, proso

  • luštěniny, fazole, suchý hrách, čočka, červené sojové boby

  • zelenina kulatá, listová, zelená

  • zelí, houby, polní salát, polníček

  • ořechy lískové, mandle, arašídy, kustovnice, strouhaný kokos, sezam

  • domácí ovoce

  • nearomatické čaje bez cukru, heřmánkový čaj, sladové pivo

  • med, slad, šafrán, lékořice

  • máslo, vaječný žloutek, tvaroh, smetana, sýry s vysokým obsahem tuku

 

Trávení a celkový stav organismu významně podpoříte kořením. Základem pod dušenou zeleninu či rýži by měl být fenykl, koriandr a kmín – vše rozdrťte těsně před tepelnou úpravou, krátce osmahněte na oleji, přidejte kurkumu, cibuli, česnek a libovolnou zeleninu, rýži apod. Pak zalijte vodou a duste pod pokličkou.

 

Nehledejte dokonalý, okamžitě dostupný stravovací režim na celý život, ale postupně zlepšujte ten současný. Vaše stravovací přístupy se budou postupně vyvíjet. S narůstajícím uvědoměním pro vás bude stále důležitější intuice. Vývojem projde také znalost přípravy jídla a vlastností potravin. Snažte se změny neuspíšit. Postupujte harmonicky a „netlačte řeku“…

Obezita, nadváha, podvýživa...

Kila navíc řeší spousta lidí drastickými či nerozumnými dietami, kterými svůj problém často ještě zhorší. Možná i vy stále běháte, cpete se zeleninou a jogurty, ale místo hubnutí přibíráte. Vysvětlení je jednoduché – jste přetížení a vaše tělo hromadí odpad. Řešením je relaxace a omezení smoothie či jogurtů… Nevěříte? Zkuste se objednat pomocí emailu tradicniterapie@gmail.com nebo telefonicky na 608 77 05 06 a nechejte si doporučit konkrétní stravu přímo pro Vás.

Podle tradiční medicíny je hlavní příčinou obezity snížená úroveň energie a současně nedostatek krve, což mimo jiné způsobuje, že se tělo špatně zbavuje odpadních produktů. Nadváha je vlastně důkaz o nedostatku energie. Nadbytečný tuk není přebytek, ale nedostatek. Klíčem ke štíhlé figuře je proto podle tradiční medicíny dodání živin a energie – ne její vyčerpávání přílišným sportem či zátěží.

Důležité je dbát o tělo i psychiku. Žádný extrém. Zatěžující sport, omezená strava a počítání kalorií vás zaručeně dostane do křeče a může vyvolat i patologickou horkost, která se projevuje nadměrnou žravostí. Tělo totiž stále hlásí nedostatek energie a živin. Tradiční terapeuti proto v takovém případě hledají cestu, jak organismus uvnitř ochladit a vyladit.

Podle TČM je za obezitou obvykle:​

  1. Nedostatečná energie sleziny s tvorbou vlhkosti a hlenu, projevuje se:

  • Únava, horší po jídle

  • Nechutenství se strachem z jídla

  • Slabé či ochablé končetiny

  • Tendence k přemítání a obavám

  • Řídká stolice

  • Gynekologický výtok (bělavý, tvarohovitý)

  • Pocity tíhy dolních končetin

  • Plnost v žaludku (pocit ,,kamene“ v žaludku)

  • Zahlenění (kašel, rýma, zadní rýma)
     

2. Slabé trávení, projevuje se:

  • Výrazná bledost

  • Zimomřivost

  • Otoky zejména dolní poloviny těla

  • Výraznější průjem

  • Bílý gynekologický výtok

  • Bolesti břicha zmírňující se teplem (vnitřně nebo lokálně přiložením)

  • Studené končetiny a nos
     

3. Oslabené ledviny, projevují se:

  • Slabost a pobolívání beder a kolenou (ne ostrá, ne jednostranná)

  • Lámavost kostí (osteoporoza)

  • Uvolňování a vypadávání zubů

  • Neplodnost (u žen i mužů)

  • Vynechávání menstruace

  • Závratě (dlouhodobý stav – např. celý den)

  • Obava z chladu

  • Studené končetiny, zejména nohy

  • Chlad v zádech či podbřišku (dolní část zad, podbřišek zejména u žen)

  • Ztráta sexuální touhy

  • Časté močení a noční močení

  • Impotence

  • Otoky (zejména dolní části)
     

4. Blokáda toku krve, projevuje se:

  • Ostrá bolest, zhoršení bolesti tlakem, v noci, ztuhlost

  • Temná matná pleť, nafialovělé rty, nehty, fialové žilky na kůži

  • Bolestivá menstruace s bodavou bolestí, sraženiny, vynechávání menstruace s bolestmi
     

5. Nerovnováha mezi játry a slezinou, projevuje se:

  • Plnost v nadbřišku

  • Kašovitá stolice až průjem (zapáchající)

  • Nadýmání, snížena chuť k jídlu (chuť na kvalitní jídlo ne, chuť na čokoládu ano)

  • Podrážděnost a náladovost

  • Bolesti v podžebří, nadbřišku či břiše

  • Nepravidelná menstruace (množství, krvácení, intervaly, bolesti….)

  • Časté vzdychání (snaha ulevit si, prodýchnout si stagnaci)

  • Tělesná či duševní únava

  • Pnutí v prsou, tvorba rezistencí v prsou            

  • Sklon k depresím

 

Po zjištění diagnózy doporučí terapeut individuální úpravu jídelníčku, fytoterapii, akupresuru a další léčbu. Mimo jiné je důležité harmonizovat metabolismus tuků, vyrovnat funkci sleziny, ledvin, jater a odstranit blokády. Takto se upraví i psychika, která má v každé nemoci svůj velký podíl.

Potraviny, které nejvíce zatěžují slezinu, protože přinášejí nadměrné vlhko, chlad a horko organismu:
 

  • jídla z bílého cukru a z bílé mouky

  • výrobky z kravského mléka

  • pečená, smažená, grilovaná a fritovaná jídla

  • syrová zelenina a ovoce

  • chladné a sladké nápoje, zmrzlina

 

Potraviny, které posilují slezinu a podporují hubnutí a zdraví:
 

  • obiloviny (jáhly, pohanka, celozrnná rýže, pšenice, oves, kroupy…)

  • luštěniny (čočka, hrách, fazole, sója…)

  • koření povzbuzující trávení (skořice, zázvor, koriandr, lékořice)

  • vařená, dušená a napařovaná jídla (bílé maso, ryby, drůbež, zelenina – hlavně mrkev a dýně)

  • polévky z drůbeže (obzvláště ze slepice, perličky, krůty…)

  • tykvová zelenina (cuketa, dýně…)

 

Hubnutí podpoříte i správně naladěnou psychikou – využít k tomu můžete
„Léčivé příběhy pro dospělé“ – www.lecive-pohadky.cz

Ideální jídelníček dle TČM:

 

Ráno: vždy snídat teplé jídlo, pokud možno ve stejnou hodinu, doporučuje se jahelná kaše (nebo vařené obilné vločky, slzovka či polenta) se skořicí a dušeným ovocem (nebo rozinkami či kompotem), event. se zeleninou, čerstvými bylinkami a houbami, k zapití je vhodná meltová káva či žitovka. Podle zásad tradiční čínské medicíny je nutné vždy snídat, a to pokud možno ve stejnou hodinu a bez spěchu. Po ránu se doporučuje teplé jídlo, nejvhodnější je jahelná kaše. Ženy po 40tce by však neměli snídat kaši sladkou, ale slanou!

Poledne: zeleninové rizoto z celozrnné rýže či dušené maso se zeleninou a mrkví.

Večer: pokud možno opět v pravidelnou dobu (nejlépe kolem 17.30 hod.) se doporučují kupř. celozrnné bezvaječné nudle se zeleninou a houbami či tofu. Nejezte po 19té hodině – je jedno, v kolik jdete spát, žaludek a trávicí systém usíná vždy v 19 hodin.

Po celý den je vhodné popíjet (dle žízně) slabý zelený čaj LUNG JING (Dračí studna), který vylučuje škodlivé zplodiny z organismu, čímž snižuje překyselení organismu.

Obecné zásady stravování dle východní medicíny pro zlepšení trávení:
 

  • Nejíst mléčné výrobky při vlhkosti v organismu (kašovitá stolice, větší povlak jazyka)

  • Nejíst ostře kořeněná jídla (chilli, kajenský pepř…)

  • Nepít kávu, energy drinky a tvrdý alkohol

  • Nejíst po 19té hodině

  • Nejíst nic studeného z lednice (zmrzlinu apod.)

  • Ideálně jíst čerstvé jídlo, neskladovat

  • Nepoužívat mikrovlnku

  • Jíst pravidelně (4krát denně) ve stejnou hodinu

  • Omezit maso

  • Vyhýbat se průmyslově zpracovaným potravinám a umělým přísadám

  • Nejíst bílý cukr ani bílou mouku

 

Doporučuji osobní konzultaci a podporu zkušeného terapeuta, protože pak vám vše půjde snáze a lépe. Diagnoza je kus umění, znalostí a intuice. Učitelova hlavní zbraň nejsou vědomosti, ale jeho pedagogické schopnosti. Alexis Carrel (nositel Nobelovy ceny) řekl, že pokud jsou lékaři neúspěšní, pak je to proto, že žijí ve vymyšleném světě pouček. Místo pacientů vidí nemoci popsané v učebnicích.

Potíže s trávením má stále více lidí. Jednou z nejhorších komplikací je pak diabetes, což je porucha signalizace inzulínu a leptinu. Klíčem je citlivost na hormon inzulín, který produkuje slinivka břišní a vylučuje ho do krevního oběhu, kde reguluje hladinu glukózy. Funkcí inzulínu je tak působit jako zdroj energie pro buňky. Jinými slovy, bez inzulínu nelze žít, přičemž za normálních okolností ho slinivka produkuje tak akorát. Existují však určité faktory, které mohou pro vaši slinivku znamenat ohrožení. Trávicí potíže je proto opravdu nutné řešit včas. Je to právě strava, která zásadně ovlivňuje chod celého organismu

 

Pro každého existuje léčba. Každý má možnost volby. Ráda se pokusím pomoct i Vám. V případě zájmu mne kontaktujte: tradicniterapie@gmail.com 

bare-foot-stepping-onto-bathroom-scale-7

Více informací, různé tipy a doporučení najdete v textech na blogu

www.tradicni-terapie.cz

Diety, hubnutí, trávení, diabetes a vše o jídle

Objednat se na celostní diagnostiku a terapii můžete prostřednictvím emailu:

tradicniterapie@gmail.com

banner_uzky_maly.jpg